|
Osobliwa szajka
Band of Outsiders / Bande à part
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja 1964
/
95’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Anna Karina, Claude Brasseur, Sami Frey, Louisa Colpeyn
Opis filmu
To jeden z niewielu filmów Godarda, po obejrzeniu którego szybko zapomina się fabułę. Niektóre obrazy jednak na trwałe zostają w pamięci widza, co więcej, obrazy te należą do najczęściej cytowanych fragmentów w historii kina. Dotyczy to zwłaszcza biegu przez Luwr trójki głównych bohaterów, który zainspirował między innymi Aleksandra Sokurowa (Rosyjska arka), oraz sceny ich tańca, podczas której narrator (jest nim sam reżyser) z offu komentuje to, co się dzieje w ich duszach. To z kolei podobno ukochana scena Quentina Tarantino, który nazwał swoją firmę produkcyjną na cześć tego filmu. W pamięć zapada też jazda samochodem, czy raczej krążenie nim, jakby bez celu i bez końca.
Fabuła jest kryminalna: dwóch mężczyzn, uczestników wieczorowego kursu angielskiego, namawia poznaną na nim młodą kobietę, by napadła z nimi na dom jej ciotki, gdzie przechowywana jest duża suma pieniędzy. Napad nie przebiega zgodnie z planem i szajk, musi uciekać z Paryża w stronę egzotycznych i bajkowych lądów. Realizm raz po raz przechodzi tu w surrealizm, jak w epizodzie karmienia tygrysa. Mimo tego, że akcja pełna jest brutalności, którą podkreślają czytane przez postaci wiadomości z prasy, cała historia opowiedziana jest z lekkością.
Ewa Mazierska
|
|
Moje NH
Strona archiwalna 10. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.enh.pl
|