English
Varia

The Nine Muses reż. John AkomfrahThe Nine Muses reż. John Akomfrah
Selekcjonerzy z festiwali
12 wrz 10
Weneckie typy Romana Gutka

The Nine Muses (Wielka Brytania) reż. John Akomfrah (Orizzonti)

Nietypowe egzystencjalne science fiction, poświęcone historii masowych migracji, found footage połączony z wyrafinowanymi zdjęciami natury. Punktem odniesienia jest tu współczesne spojrzenie na Odyseję Homera, jednak ten wystylizowany, erudycyjny filmowy esej w równym stopniu czerpie z prozy Becketta, Joyce'a czy z Biblii.

Guest (Hiszpania) reż. José Luis Guerin (Orizzonti)

Dziennik podróży reżysera Miasta Sylvii, z jednej strony promującego swoje filmy na międzynarodowych festiwalach filmowych, z drugiej – z niewielką kamerą w dłoni poszukującego pomysłu na kolejny film.

The Happy Poet (USA) reż. Paul Gordon (Venice Days)

Niskobudżetowe, pozbawione atrakcji, chałupnicze kino, reżyser Paul Gordon gra tytułową rolę człowieka, który ustawił w parku wózek ze zdrową żywnością, ozdobiony dla reklamy hasłem: "Szczęśliwy poeta" i czeka na klientów, którzy się w końcu zjawiają. Jedno miejsce akcji, jeden czas, minimum formy, jak w dawnych filmach Jima Jarmuscha.

The Ditch (Hongkong) reż. Wang Bing (konkurs, film niespodzianka)

Bezkompromisowa, mocna opowieść o trudnych kartach w historii Chin, o masowych wysiedleniach dysydentów, którzy w latach 50. XX wieku skazani za krytykę partii lub inteligenckie pochodzenie pod hasłem „reedukacji” byli zmuszani do ciężkiej pracy w nieludzkich warunkach w oddalonych od cywilizacji rejonach zachodnich Chin, w obozach w rodzaju Jiabiangou.

Essential Killing (Polska, Norwegia, Irlandia) reż. Jerzy Skolimowski (konkurs)

Opowieść o Afgańczyku - Mohammedzie, który podczas wojny w swym kraju zabił trzech amerykańskich żołnierzy. Schwytany przez Amerykanów trafia do jednej z tajnych baz CIA w Europie, gdzie jest przesłuchiwany. Gdy udaje mu się zbiec, rozpoczyna się za nim pościg.

Meek's Cutoff (USA) reż. Kelly Reichardt (konkurs)

Kobiecy antywestern, kontestujący mitologię Dzikiego Zachodu. W 1845 roku, u progu kolejowej ekspansji trzy rodziny decydują się na przeprawę przez dziewiczą jeszcze Amerykę. Gdy na ich drodze stanie Indianin o bliżej niesprecyzowanych zamiarach, tytułowy Meek - tropiciel i włóczykij przewodzący wyprawie - postanawia zabić obcego "na wszelki wypadek". Buntuje się przeciwko tym zamiarom jedna z kobiet.

Post Mortem (Chile, Meksyk) reż. Pablo Larraín (konkurs)

Mroczna opowieść z czasów politycznego przewrotu w Chile w 1973 roku. Bohaterem filmu jest pracujący w kostnicy Mario, zakochany w swej sąsiadce, kabaretowej tancerce Nancy, która znika w niewyjaśnionych okolicznościach jak tysiące innych Chilijczyków. Jej rodzina była powiązana z obalonym rządem Salvadora Allende. Mario zaczyna obsesyjne poszukiwania niedoszłej kochanki z historią w tle.

Promises Written in Water (USA) reż. Vincent Gallo (konkurs)

W pełni autorski, niskobudżetowy, czarno-biały, realizowany bez scenariusza film o „pięknej, śmiertelnie chorej dziewczynie, która metodycznie przygotowuje swoją kremację”. Gallo napisał do filmu muzykę, wystąpił w głównej roli, film wyreżyserował, zmontował i wyprodukował.

Ovsyanki (Rosja) reż. Aleksiej Fedorczenko (konkurs)

Kameralna adaptacja opowiadania Denisa Osokina, jego bohaterowie, dwaj mężczyźni - Aist i Miron - wyruszają w podróż nad jezioro Nero, by dokonać tam pochówku zmarłej nagle, ukochanej żony Mirona, Tanyi. Jej zwłoki zostaną spalone na plaży, prochy wrzucone do wody. Historia Tanyi wpisuje się w hermetyczną kulturę ugrofińskiego ludu, zamieszkującego okolice północnej Wołgi.

Moje NH
Strona archiwalna 10. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.enh.pl
Nawigator
Lipiec-sierpień 2010
PWŚCPSN
192021 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
OK
Indeks A-Zscena muzyczna
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2007-2010
festiwal@enh.pl
www.enh.pl
realizacja: Pracownia Pakamera