English
Opis filmu
Seanse
brak seansów
Sprzedaż pojedynczych biletów filmowych - od 8 lipca, godz. 12:00.
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 571
zółte: 74
czerwone: 41
'funny games' było mistrzowskie, podobnie 'ukryte'; niby wsrod kinomaniakow haneke nie jest postacia anonimowa, ale ciesze sie, ze przez te palme z cannes o wiele wiecej osob o nim uslyszalo, bo rezyserem jest znakomitym, taki panegiryk
~ skript
zobacze
~ demostene
Pewniak
~ matost8
!!!!
~ szobcent
Biała wstążka, Spotkanie w Palermo, Dubel, Królik po berlińsku, Incantatio i może kilkanaście innych...
~ obe
Mój nr 1, moja pierwsza projekcja na tegorocznym festiwalu.
~ bulbul
Koniecznie
~ muzka
obligatoryjnie
~ Suspiria156
si si si
~ bulba116
ide
~ m.haczkowska
ok
~ julka_mor
.
~ asi.a
z
~ tgrs
arcydzieło, tak myślę
~ marty27
mus see
~ lukchmiel
zdecydowanie tak, po Ukrytych i Kodzie nieznanym.... będzie się działo.
~ psubrat
ojezu
~ otocjon
Biała wstążka
The White Ribbon / Das weiße Band
reż. Michael Haneke / Austria, Francja, Niemcy 2009 / 154’
napisy: polskie i angielskie

Obsada

Marisa Growaldt, Christian Friedel, Mercedes Jadea Diaz, Janina Fautz, Sebastian Hülk, Theo Trebs, Leonard Proxauf, Leonie Benesch, Ursina Lardi, Kai-Peter Malina, Enno Trebs

Opis filmu

W nagrodzonej Złotą Palmą na festiwalu w Cannes Białej wstążce Michael Haneke portretuje mieszkańców niemieckiej wsi przełomu 1913 i 1914 r. Pokazuje zarówno ich codzienny trud, jak i dni świąteczne. Ale wśród rutyny dyktowanej kalendarzem prac gospodarskich, odnajduje niepokojące zdarzenia, odkrywa coraz więcej mrocznych tajemnic. Kiedy przez wieś idzie grupa dzieci, z ekranu zaczyna wiać grozą.

Autor takich dzieł, jak Funny Games, Pianistka i Ukryte, nie przestaje wybijać widza z poczucia bezpieczeństwa. Poprzez czarno-białe zdjęcia i powolne, hipnotyczne tempo, tworzy dystans między bohaterami filmu a publicznością. Każe chłodno przyglądać się moralnemu upadkowi społeczności skromnych protestantów. Udaje mu się na celuloidowej taśmie zarejestrować nienawiść, nietolerancję i okrucieństwo rodzące się niepostrzeżenie, jakby na marginesie zwyczajnego życia, tłumione i skrywane, w efekcie prowadzące do tragedii.

Nie przypadkiem akcja filmu toczy się w drugiej dekadzie minionego stulecia. Austriak przypomina, że korzenie totalitaryzmu sięgają bardzo głęboko, że nie rodzą się na wiecach i politycznych manifestacjach. Ich zalążki tkwią w wychowaniu, w ludziach, w ich sposobie myślenia i percepcji świata. U progu XXI w. Biała wstążka brzmi jak ostrzeżenie. Zostawia widzów z pytaniem: czy umiemy z historii wyciągać wnioski?

Krzysztof Kwiatkowski

Moje NH
Strona archiwalna 10. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.enh.pl
Nawigator
Lipiec-sierpień 2010
PWŚCPSN
192021 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
OK
Indeks A-Z scena muzyczna
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2007-2010
festiwal@enh.pl
www.enh.pl
realizacja: Pracownia Pakamera