starsza | lista | nowsza |
03 cze 08
Muzyka na 8. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym ERA NOWE HORYZONTY, Wrocław, 17-27 lipca 2008
Muzyka od lat obecna na festiwalu i zawsze bardzo istotna, w tym roku objawi się uczestnikom w trzech odsłonach. Po pierwsze festiwalowi towarzyszyć będzie szereg koncertów oraz pokazów filmów niemych z muzyką na żywo. Występy Michaela Nymana, współpracowniczki greckiego reżysera Theo Angelopoulosa - Eleni Karaindrou czy światowa premiera opery filmowej Csoma, węgierskiego eksperymentatora Tíbora Szemzö z pewnością okażą się atrakcją, zarówno dla uczestników festiwalu, jak i Wrocławian. Festiwalowe wieczory publiczność powinna sobie zarezerwować na przeżywanie muzycznych wrażeń. W Klubie Festiwalowym, w tym roku umiejscowionym w Arsenale, 400 metrów od kina Helios, codziennie będzie można posłuchać muzyki na żywo. Występy zespołów takich jak min. Coldcut Presents Journeys By VJ, Kaada, czy Matthew Herberta oraz sety dj-ów z całą pewnością złożą się na eklektyczny obraz najważniejszych tendencji panujących we współczesnej muzyce. Również w programie filmowym festiwalu jak co roku nie zabraknie obrazów skupionych na muzyce. Rejestracje koncertów oraz filmowe portrety zarówno ikon współczesnej popkultury, jak i objawień ostatnich lat uzupełnią obraz NOWYCH HORYZONTÓW muzyki. Więcej informacji: www.eranowehoryoznty.pl
17 lipca 2008, czwartek, godz. 21.00, Opera Wrocławska Csoma to nowoczesny projekt multimedialny, który będzie się rozgrywał równocześnie na ekranie i na scenie. Narrator (w tej roli Krystyna Janda) oraz zespół wokalistów i instrumentalistów wystąpią w pełnej sychronizacji z obrazem. cena biletu: 40 zł. (normalny), 20 zł. (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego)
19 lipca 2008, sobota, godz.: 19.00, Opera Wrocławska Michael Nyman, wybitny brytyjski kompozytor, współpracownik Petera Greenawaya. Napisał muzykę do 11 filmów tego kontrowersyjnego reżysera, pracował również z tak uznanymi twórcami jak Jane Campion (za ścieżkę dźwiękową do jej Fortepianu był nominowany do Złotego Globu), Volker Schlöndorff, Neil Jordan czy Michael Winterbottom. cena biletu: 50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego)
20 lipca 2008, niedziela, godz.: 19.00, Opera Wrocławska Człowiek z kamerą to film mieszczący się w europejskim nurcie miejskich symfonii, a zarazem jeden z najwybitniejszych filmów kina niemego i klasyk radzieckiej kinematografii. Główne bohaterki filmu Wiertowa to Moskwa lat 20. oraz... sama kamera, która goni za rytmem życia, penetruje pędzące pociągi, tramwaje, pracę w fabryce i urzędach, zwyczajne dni zwyczajnych ludzi. Michael Nyman, zafascynowany tą rytmiczną symfonią obrazów, stworzył do niej specjalną ścieżkę dźwiękową. cena biletu: 40 zł (normalny), 20 zł (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego)
22 lipca 2008, wtorek, godz.: 19.00, Opera Wrocławska Rudall Hayward to legendarny pionier i najwybitniejszy twórca nowozelandzkiego kina niemego, a The Te Kooti Trail to jedno z jego szczytowych osiągnięć. Film, który opowiada o walce Maorysów z brytyjskimi osadnikami w pięknych nowozelandzkich krajobrazach na wiele lat stał się wizytówką tej kinematografii. cena biletu: 30 zł (normalny), 15 zł (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego)
22 lipca 2008, wtorek, godz.: 22.00, Rynek wstęp bezpłatny
24 lipca, czwartek, godz.: 19.00, Opera Wrocławska cena biletu: 30 zł (normalny), 15 zł (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego)
25 lipca, piątek, godz.: 19.00, Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego Artysta zagra koncert łączący muzykę klasyczną i popularną, składający się z utworów zarówno oryginalnie skomponowanych na organy jak i zaaranżowanych na ten instrument. Hainsworth za pomocą muzyki przywoła szereg epizodów ze stosunkowo krótkiej historii Nowej Zelandii, od przybycia na wyspy plemion maoryskich aż po dzień dzisiejszy. Koncert odbędzie się w zabytkowym Oratorium Marianum, a muzyk będzie grał na oryginalnych barokowych, odnowionych przed dwoma laty organach. cena biletu: 15 zł (normalny), 10 zł (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego)
26 lipca, sobota, godz.: 19.00, Opera Wrocławska Grecka pianistka i kompozytorka od 1983 roku, od filmu Podróż na Cyterę (Taxidi sta Kithira, 1983), stale współpracuje z jednym z bohaterów tegorocznych retrospektyw cena biletu: 40 zł (normalny), 20 zł (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego)
W tym roku scena muzyczna Klubu Festiwalowego ERA NOWE HORYZONTY 2008 przeniosła się do zabytkowego ARSENAŁU przy ul. Cieszyńskiego 9 we Wrocławiu. Położenie w ścisłym centrum miasta, blisko obiektów festiwalowych nie jest jedynym atutem tego miejsca. Surowa atmosfera budynku koresponduje z bezkompromisowym charakterem Klubu i prezentowanej w nim muzyki artystów z całego świata. Program sceny muzycznej ENH jest wyraźnie sprofilowany. Organizatorzy imprez w ARSENALE postarają się sprostać wyrafinowanym gustom festiwalowej publiczności. Wspólną cechą zaproszonych do Klubu gości okazała się ich multimedialność. Większość z nich posiada doświadczenie filmowe, stworzone przez siebie wizualizacje wykorzystują podczas koncertów. Program Klubu oraz ceny biletów: 17 lipca 2008, czwartek, godz. 23.00, Arsenał Podczas koncertu na 8. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu, José Miguel Wisnik, mieszkający na stałe w São Paulo, wykona piosenki swojego autorstwa, w których miesza wiele gatunków muzyki brazylijskiej, pochodzących z różnych rejonów tego kraju. Część piosenek skomponowana została do słów poetów takich jak Carlosa Drummonda de Andrade czy Fernanda Pessoi. Muzyk współpracował między innymi z Paulo Leminskim, pisarzem i poetą zmarłym w 1989 roku, którego ojciec, podobnie jak Wisnika, był Polakiem osiadłym w brazylijskim stanie Parana. José Miguelowi Wisnikowi (wokal, pianino) na scenie towarzyszyć będą: Jussara Silveira (wokal), Arthur Nestrovski (skrzypce), Dimos Goudarolis (wiolonczela), Marcelo Jeneci (instrumenty klawiszowe, akordeon) oraz Guilherme Kastrup (perkusja). wstęp bezpłatny Koncertowała w Polsce, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz w Nowej Zelandii. Swoim głosem przywołuje różnorodne muzyczne krajobrazy. Pomysł koncertu Zofii Bartoszewicz, a także jego forma i nastrój są oryginalne i niepowtarzalne. Usłyszeć można w nim doświadczenia z rożnych dziedzin: wypraw etnograficznych, terapii i teatru alternatywnego. To materia muzyczna o bardzo konkretnym i przejrzystym brzmieniu. Zofii Bartoszewicz towarzyszyć będą Jan Kubek, znany min. z Karpat Magicznych (tabla, dun dun, duff, udu, gongi) oraz Marcin Nenko (kontrabas). Moana & the Tribe (Nowa Zelandia) to zespół łączący rdzenną muzykę maoryską ze współczesnymi, nowoczesnymi brzmieniami. Moana, założycielka zespołu, to bardzo utalentowana artystka. Określana jest mianem „genialnej wokalistki tworzącej muzykę piękną i głęboką”. Jej muzyka przekracza granice, jest mieszanką tradycyjnych i współczesnych stylów czerpiąc z reggae, solu i folku. Grała koncerty min. z SEED i YOUSON’DOUR. cena biletu: 30 zł (normalny), 15zł (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego) Wystąpi legenda sceny klubowej i założyciele wydawnictwa NINJA TUNE, jednej z ważniejszych wytwórni ostatniej dekady odpowiadającej za nowe brzmienia. Będzie to ich dopiero druga wizyta w Polsce, po znakomitym występie dwa lata temu na Festiwalu OPEN AIR. We Wrocławiu zaprezentują swój nowy projekt - JOURNEYS BY VJ. Muzyczny show JOURNEYS BY VJ to według krytyków „najlepszy tego typu projekt w historii” – “to co widzisz, jest tym co słyszysz”. Miksowana muzyka z 4 gramofonów połączona jest z miksowanym na żywo obrazem fragmentów filmów czy kreskówek, ciętym i miażdżonym przez VJ’a, wsparta nową techniką miksu, pełną tricków, co w konsekwencji daje zupełnie nową jakość. Ten nowatorski projekt jest podsumowaniem dwudziestoletniej działalności COLDCUT . Skalpel Sound Spectrum (Polska) Duet producentów i didżejów ( Marcin Cichy i Igor Pudło ) to chluba wrocławskiej muzyki klubowej. Współpracę zaczęli w 2000 roku i od razu pojechali w trasę z dj Vadimem. Zaraz potem ukazała się ich debiutancka płyta Polish Jazz. W 2004 roku podpisali kontrakt z Nina Tune, jednym z najważniejszych labeli ostatniej dekady, specjalizującym się w nowych brzmieniach. Album Skalpel ukazał się na całym świecie i miał doskonałe recenzje. Formacja, wykorzystując metodę cut’n’paste, czerpie inspirację z polskiego jazzu z lat 70. i 80. W Polsce występuje okazjonalnie, więc didżejski set jaki zaprezentują we Wrocławiu, z pewnością ułatwi fanom oczekiwanie na zapowiadaną już, kolejną płytę duetu. cena biletu: 30 zł (normalny), 15zł (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego) Ma-uri to pokaz multimedialny i demonstracja tańców oraz spektakularnego masażu Ma-uri, wykonywanego w rytm muzyki polinezyjskiej. Pokaz poświęcony metodzie rozwoju osobistego i uzdrawiania wywodzącej się z Nowej Zelandii, zaprezentują osoby, które poznały tajniki Ma-uri i praktykują je od kilku lat. wstęp bezpłatny Artysta pochodzi z kraju, w którym narodzili się m.in. Sigur Ros, Mum czy Björk. Islandzkie zespoły stanowią dobre odniesienie dla twórczości MUGISONA, który swój debiutancki album Lonely Mountain (2003) wydał własnym sumptem. Z bagażem niezbędnym do przeżycia i grania do mugiboxie, ruszył w trasę, podczas której zagrał m.in. na festiwalu Sonar. Drugi album MUGISONA, Mugimama, is this monkey music, w Islandii został uznany za album roku w kategorii pop (sic!). Ciekawa, choć trudna do zdefiniowania mieszanka bluesa i muzyki gitarowej oraz niepowtarzalna atmosfera podczas koncertów sprawiły, że muzyk trafił do wytwórni Mike’a Patrona, Ipecac. Ostatnim dokonaniem Islandczyka jest płyta Little Trip - soundtrack do filmu A Little Trip to Heaven Baltazara Kormakura, znanego w Polsce reżysera kultowego 101 Reykyavik. Hoppy Kamiyama (Japonia) Hoppy Kamiyama Solo Piano to ekscytujący projekt muzyczno-wizualny japońskiego pianisty, kompozytora i aranżera. Artysta równie dobrze radzi sobie z fortepianem jak z VJ projektorem. Jego repertuar to eklektyczna propozycja, gdzie obok interpretacji muzyki klasycznej można usłyszeć dźwięki z obszaru muzyki jazzowej i avant jazzowej. Hoppy to legenda japońskiej sceny jazzowej, free czy rocka progresywnego. Dał się poznać jako założyciel, producent i muzyk takich zespołów jak: Optical*8, Pugs, O.N.T.J., The Saboten, Daimonji i wielu innych. Współpracował również z największymi muzykami japońskiej (Otomo Yoshihide, Tatsuya Yoshida, Keiji Haino) oraz światowej sceny jazzowej (Bill Laswell, John Zorn ,Mark Ribot, Bradford Reed). Jako muzyk sesyjny zagrał na ponad 200 płytach. cena biletu: 15 zł. (normalny), 10 zł. (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego) Matthew Herbert Big Band (Anglia) Matthew Herbert to artysta prawdziwie renesansowy - kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, producent, multiinstrumentalista i wizjoner. Prowadzi trzy wytwórnie płytowe: Soundslike, Lifelike oraz Accidental . Współpracował m.in. z Moloko, Björk, Roisin Murphy i Serge’em Gainsbourgiem. Występował m.in. na festiwalach Montreaux i Sonar. We Wrocławiu zaprezentuje swój najbardziej spektakularny projekt, z towarzyszeniem 19-osobowej orkiestry symfonicznej. Na scenie, już w trakcie występu stworzy towarzyszące klasycznemu instrumantarium partie elektroniczne oraz podda obróbce orkiestrowe brzmienia. cena biletu: 30 zł. (normalny), 15 zł. (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego) Projekt, który powstał w 1992 r. w Berlinie, w Polsce ma już wielu oddanych fanów. Jego członkowie, nazywani postindustrialnymi eksperymentatorami operują różnymi stylami, od elektronicznej muzyki minimalnej po brzmienia akustyczne. Na swoim koncie mają między innymi współpracę z GENESISEM P-ORRIDGEM ( Psychic TV, Throbbing Gristle ). Formacja w przewrotny sposób bawi się dźwiękami, łącząc patos z komizmem. Ich koncerty to audiowizualne przedstawienia (często przechodzące w performance) inspirowane wybitnymi filmami, m.in. dziełami Dereka Jarmana, Ingmara Bergmana czy Andrieja Tarkowskiego. Na ich płytach pojawiają się dżwiękokolaże, na których obok Piera Paolo Pasoliniego możemy usłyszeć Tinę Turner. COLUMN ONE to artystyczna prowokacja operująca stylistyczną mieszanką, otwarta na błędy i przypadki. Pitch Black (Nowa Zelandia) Debiutancki album grupy, Futureproof, podbił listy przebojów muzyki elektronicznej w Nowej Zelandii. Ich ostatniemu albumowi, Rude Mechanicals, towarzyszyła trasa koncertowa po Stanach Zjednoczonych i Europie, gdzie m.in. suportowali COLDCUT. Formacja znalazła uznanie wśród dj-ów radiowych i klubowych. Ich sugestywna muzyka często wykorzystywana jest w filmach, grach komputerowych i podczas pokazów mody. cena biletu: 15 zł. (normalny), 10 zł. (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego) John Erik KAADA to awangardowy piosenkarz i kompozytor ze Stavanger. Zaczynał jako autor muzyki filmowej, z czasem jego zainteresowania pchnęły go w kierunku klasycznej kompozycji. Na swoim koncie ma trasę w Holandii, gdzie dawał koncerty w filharmoniach z towarzyszeniem kameralnej orkiestry i chóru. Nie zaniedbuje też swojej macierzystej formacji Cloroform, w której jest frontmanem. Jego najbardziej znana płyta to Romances - owoc współpracy z Mike’iem Pattonem ( m.in. Faith No More, Fantomas, Tomahawk), która została wydana przez wydawnictwo Pattona Ipecac Rec. Pierwszy koncert KAADY w Polsce będzie z pewnością jednym z najciekawszych wydarzeń klubu festiwalowego. cena biletu: 15 zł. (normalny), 10 zł. (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego) Żywiołowa grupa hip-hopowa przyleci do Wrocławia aż z Maryland na jedyny koncert w Polsce. Psychodelia, noise, mroczne brzmienie i zaangażowany przekaz to znaki rozpoznawcze Ricky Rabbita oraz raperów Hy i Vulture. Dla fanów znanego w Polsce duetu Dälek FOOD FOR ANIMALS jest pozycją obowiązkową. Ich energetyczne, szalone koncerty dają pewność, że ich najnowszy album Belly podbije Europę. cena biletu: 15 zł. (normalny), 10 zł. (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego) Cztery perkusje, dwa saksofony, dwa puzony, trąbka - grupa ze Stanów to prawdziwa orkiestra. Ich muzyka to potężna dawka energii, która nie pozwala przejść obok obojętnie. Pochodząca z Wisconsin ekipa grała m.in. z Jake’iem Willysem, współpracownikiem Franka Zappy, wciąż na nowo dekonstruując muzyczne konwencje. Nadzwyczaj energetyczni, progresywni, akustyczni i nowatorscy, zawierają w sobie wszystko, co jest potrzebne do stworzenia unikatowego brzmienia. 9-osobowa formacja, której członkowie pochodzą z różnych części Stanów Zjednoczonych, przez pięć ostatnich lat koncertowała nie tylko w USA, ale i w kilkunastu krajach europejskich. YOUNGBLOODBRASS BAND występowali na najbardziej prestiżowych festiwalach, m.in. w Roskilde, Lowlands, Pukkelpop, Glastonbury, Womad. Ich niepowtarzalne występy zapewniły im status gwiazdy i famę zespołu, który trzeba koniecznie zobaczyć na żywo. Ich dyskografię otwiera album Unlearn, wydany w 2000 roku, na którym gościnnie wystąpili: raper Talib Kweli, Mike Ladd, DJ Skooly i wokalista niegdyś współpracujący z Frankiem Zappą, Ike Willis. Debiutancki album szybko zwrócił na nich uwagę publiczności, a kolejne - Center:Level:Roa z 2003 roku oraz Is That a Riot? z 2006 – ugruntowały ich międzynarodową pozycję. YoungBlood Brass Band stworzyli Layered Arts Collective – własną wytwórnię płytową, studio nagraniowe, firmę publikująca literaturę muzyczną oraz forum wymiany poglądów dla artystów, studentów i animatorów kultury, pracujących na rzecz rozwoju lokalnych społeczności poprzez sztukę i edukację. Nowatorskie podejście do muzyki, śmiałe eksperymenty i żywiołowość scenicznych występów czyni z nich artystów nowej generacji, inicjatorów muzyki nowego formatu. Jessie Evans (USA) Amerykańska saksofonistka Jessie Evans zadebiutowaław 2000 roku w dziewczęcej grupie SUBTONIX z San Francisco. W 2002 roku Jessie utworzyła projekt THE VANISHING której jest leaderem, gra na saxofonie i gitarze basowej. Od 2003 roku JESSIE gra w zespole AUTONERVOUS eksplorując brzmienia bardziej elektroniczne. Rok 2004 przyniósł jej współpracę z Glass Candy, legendą sceny muzycznej Portland, a także z Hannin Elias (wokalistką ATARI TEENAGE RIOT), z którą rozpoczeła pracę jednocześnie przenosząc sie do Europy, konkretnie do Berlina. Tego samego roku stworzyła duet electro z Bettiną Koster ,wokalistką kultowej grupy MALARIA! . W 2007 roku Jessie Evans rozpoczeła pracę nad solowym projektem przy współpracy z : Budgie (SIOUXSIE AND THE BANSHEES, THE CREATURES), Martinem Wenk (Calexico),z Namoshem (Berlin),a przede wszystkim z Toby Dammitem. Album produkuje Thomas Stern (EINSTURZENDE NEUBAUTEN/CRIME AND THE CITY SOLUTION). Toby Dammit, który wystąpi z Jessie na koncercie w Wrocławiu, znany jest z 9 letniej współpracy z Iggy Popem, w tym samym czasie grał w Swans oraz w The Residents. Imponująca jest lista jego pozostałych współpracowników to min.: Rufus Wainright, Ely Guerra, Keren Ann,Devendra Banhart, Frank Black, Johnny Depp,czy Neil Tennan. cena biletu: 30 zł. (normalny), 15 zł. (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego) Kode 9 (Anglia) KODE 9 to czołowa postać sceny dubstepowej, właściciel prestiżowego labela Hyperdub, który wydał m.in. Buriala. Jest obecny na scenie od lat 90., a jego mroczna muzyka w niezwykle twórczy sposób rozwija tradycję triphopowych składów. Jego ostatnia płyta - znakomite Memories of the Future - to muzyka, która oddaje ducha naszych czasów - chłodna, wykalkulowana, zdehumanizowana, będąca doskonałą ilustracją współczesnych miejskich paranoi. KODE 9 ostatni album nagrał z MC Spaceapem, jednak we Wrocławiu wystąpi solo. Digit All Love (Polska) 11-osobowy wrocławski projekt, którego liderem jest odpowiedzialny za elektroniczne brzmienie Maciej Zakrzewski. DAL jest przykładem na to, że próba przeniesienia na polski grunt trip-hopowego brzmienia może zakończyć się powodzeniem. W składzie grupy znajdziemy m.in. muzyków Miloopy ( sekcja rytmiczna ) i Natalię Grosiak, której zmysłowy eteryczny wokal stanowi znak rozpoznawczy zespołu. Jeśli dodamy do tego brzmienie kwartetu smyczkowego, to stanie się jasne dlaczego DAL gromadzi na swych koncertach tłumy. Fani Portishead i melancholijnych klimatów nie będą zawiedzeni. Podczas koncertu warstwie muzycznej towarzyszyć będą wizualizacje Toyotaka Ota. cena biletu: 30 zł. (normalny), 15 zł. (ulgowy – dla posiadaczy karnetu festiwalowego) Oszibarack i Michael Fakesz (Polska, Niemcy) Po imponującym debiucie Moshi, moshi, który zaskoczył krytyków i polski rynek muzyczny koncepcją i brzmieniem, formacja Oszibarack powraca z nowym albumem Plim plum plam. Podobnie jak w przypadku debiutu muzykę cechuje bezkompromisowe podejście do formy nieszablonowe pomysły aranżacyjne. Stylistycznie rozpięta jest pomiędzy minimalowym studium w Anchor up a dojrzałym, leniwym electro-pop w Stop calling me, którego pozazdrościć mógłby wrocławianom sam Goldfrapp. Muzyka z Plim plum plam wpisuje się w estetykę klubową, ale wyrasta ponad format muzyki użytkowej. To raczej postmodernistyczny teledysk, w którym klubbing jest jednym z ujęć, ale nigdy nie stanie się obrazem dominującym. Kolory tego teledysku są zdecydowanie żywe, ale dramaturgia utworów nie akcentuje wyłącznie optymistycznych kadrów. Zastosowanie dęciaków może kojarzyć się z wycieczką Oszibarack w stronę nu-jazzu, ale tak nie jest, gdyż aranżacje i klimat utworów ciążą wyraźnie w stronę avant popu,myślimy bardziej o BBC Radio One i z nurtem ambitnym, balansującym pomiędzy niemiecką elektroniką a angielskim dystansem i luzem.Na koncercie w ramach festiwalu Era Nowe Horyzonty zespół zagra z mistrzem futurystycznego, elektronicznego funku, niemieckim producentem i muzykiem Michaelem Fakeszem. The Heavy (Anglia) 5-osobowy kolektyw tworzący akustyczne brzmienia, połączone z elektroniką. Mistrzowie przebojowego miksu hiphopowego pulsu z połamanymi, funkowymi samplami i oryginalnym wokalem. Sami członkowie zespołu przekornie opisują swoją muzykę jako połączenie black metalu, italian pop oraz easy listening. Koncert we Wrocławiu to ich ostatni występ na dużej europejskiej trasie, która promuje ostatni, świetnie przyjęty album Vengeance and Furious Fire. wstęp bezpłatny
FILMY MUZYCZNE: Lou Reed’s Berlin, reż. Julian Schnabel, USA 2007, 85’ Filmowy zapis koncertu, który odbył się w 2007 roku St. Ann’s Warehouse w Nowym Jorku. Lou Reed – ikona amerykańskiej popkultury – po latach powrócił do kultowej płyty Berlin z 1973 roku i zaprosił na scenę współczesne gwiazdy, między innymi Anthony and the Johnsons. Glass: A Portrait of Philip in Twelve Parts, reż. Scott Hicks, Australia 2007, 122’ Filmowy portret legendy współczesnej muzyki – Philipa Glassa. Materiał zawiera rejestrację roku z życia kompozytora, serię rozmów, w których wspomina on swoją drogę twórczą oraz wywiady z filmowcami, z którymi współpracował, między innymi z Godfreyem Reggio (Koyaanisqatsi) i Martinem Scorsese (Kundun). Patti Smith: Dream of Life, reż.: Steven Sebrig, USA 2008, 109’ Efekt 11 lat obserwacji jednej z najbardziej wpływowych osób amerykańskiego rocka. Sebrig portetuje kobietę, która zainspirowała amerykańską falę punk-rocka poprzez intymny kolaż, wykorzystujący wspomnienia, wiersze i muzyczne manifesty Patti Smith. Fabricando Tom Zé / Fabricating Tom Zé, reż.: Decio Martos Junior, Brazylia 2006, 90’ Portret kontrowersyjnego muzyka brazylijskiego, Toma Ze. Artysta, filmowany w trakcie trasy koncertowej po Europie, opowiada o swoim dzieciństwie, czasach, kiedy był częścią muzycznego ruchu Tropicalia w Sao Paulo i swoim wielkim powrocie w latach 90., kiedy został ponownie „odkryty” przez lidera Talking Heads, Davida Byrne’a. Heima, reż. Dean DeBlois, Islandia 2007, 97’ Rejestracja trasy koncertowej najgłośniejszego współczesnego zespołu islandzkiego. Członkowie Sigur Ros, formacji, która została okrzyknięta objawianiem w całej Europie, w 2006 roku postanowili odbyć pierwsze tournee po ojczystej Islandii. Zagrali serię koncertów tam, gdzie znajdują się korzenie ich muzyki - w opuszczonych przetwórniach ryb, małych salkach gdzieś na odludziu i w zielonych islandzkich plenerach. CSNY: Déjà vu, reż.: Bernard Shakey, USA 2008, 96’ Bernard Shakey to nikt inny jak reżyserskie alter ego legendarnego muzyka, Neila Younga. Kanadyjski bard tym razem postanowił sportretować supergrupę Crosby, Stills, Nash & Young, której był członkiem i która w latach 70. zasłynęła nonkonformistyczną postawą i odważnymi protest songami przeciwko wojnie w Wietnamie. Film jest rejestracją powrotu słynnego kwartetu - trasy koncertowej Freedom of Speech z 2006 roku. Mecenasem głównym festiwalu jest miasto Wrocław. Sprzedaż karnetów (cena 105 zł) oraz biletów na koncerty w Klubie Festiwalowym: PR 8. Międzynarodowego Festiwalu ERA NOWE HORYZONTY: Dyrektor Artystyczny Klubu - Kostas Georgakopulos, Produkcja Klubu – Tone Industria Sprzedaż karnetów festiwalowych on-line od 14 kwietnia do 16 czerwca 2008 (cena 250 zł) |
Moje NH
Strona archiwalna 10. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.enh.pl Nawigator
Lipiec-sierpień 2010
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu: |