English
Opis filmu
Seanse
brak seansów
Sprzedaż pojedynczych biletów filmowych - od 8 lipca, godz. 12:00.
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 3
zółte: 2
czerwone: 2
brak metek udostępnionych
Parszywa dwunastka
The Dirty Dozen
reż. Robert Aldrich / USA, Wlk. Brytania 1967 / 150’
CASSAVETES AKTOR
napisy: tylko polskie

Obsada

Lee Marvin, Ernest Borgnine, Charles Bronson, Jim Brown, John Cassavetes, Richard Jaeckel, George Kennedy, Trini López, Ralph Meeker, Robert Ryan, Telly Savalas, Donald Sutherland

nagrody

awards: Oscar 1968 – najlepsze efekty dźwiękowe / best sound effects, American Cinema Editors 1968 – najlepszy montaż w filmie fabularnym / best editing in feature film, Laurel Awards 1968 – najlepszy aktor, najlepszy aktor drugoplanowy, best actor, best supporting actor

Opis filmu

Jest rok 1944. Amerykanie szukają pomysłu na przyspieszenie działań wojennych w Europie. Nadarza się ku temu okazja – wysocy rangą niemieccy oficerowie zbierają się w jednym z francuskich zamków, by wypocząć. Ich likwidacja może oznaczać paraliż nazistowskiej armii. Major John Reisman tworzy oddział świetnie wyszkolonych komandosów, którzy podejmą się samobójczej misji. Ekipę Reisman kompletuje z więźniów skazanych na wieloletnie wyroki oraz oczekujących na karę śmierci.

Parszywa dwunastka, klasyczny film Roberta Aldricha, to przykład kina wojennego, jakiego nikt już nie robi. Szokująca jak na swoje czasy brutalnością i ironią adaptacja popularnej książki E.M. Nathansona dziś jest przede wszystkim okazją do zobaczenia kilkunastu silnych, charakterystycznych aktorów w jednym obrazie. Wystarczy wymienić: Charlesa Bronsona, Telly’ego Savalasa, Donalda Sutherlanda czy Johna Cassavetesa, który za swoją rolę otrzymał nominację do Oscara. Co ciekawe, Lee Marvin, który wcielił się w majora Reismana po tym, jak rolę odrzucił John Wayne, nazwał film śmieciem niemającym nic wspólnego z realiami wojny.

Końcowy efekt to niewątpliwa zasługa talentu reżysera, którego żelazna ręka sprawiła, że film nie rozpada się na szereg pojedynczych akcji. O determinacji Aldricha najlepiej świadczy fakt, że był pewniakiem w nominacjach do Oscara za reżyserię, pod warunkiem jednak, że wytnie scenę, w której Jim Brown wrzuca granat do cywilnego schronu. Reżyser odmówił, tracąc tym samym jedyną w życiu szansę na nagrodę Akademii.

Samuel Nowak

Moje NH
Strona archiwalna 10. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.enh.pl
Nawigator
Lipiec-sierpień 2010
PWŚCPSN
192021 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
OK
Indeks A-Z scena muzyczna
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2007-2010
festiwal@enh.pl
www.enh.pl
realizacja: Pracownia Pakamera