English
Opisy filmów
Seanse
28 lipca, 09:45
1 sierpnia, 12:45
Pokazywany w Laura Mulvey – filmy krótkie razem z:
AMY!, Bez tytułu (3 minutowy, spowolniony urywek słynnego filmu z Marylin Monroe „Mężczyźni wolą blondynki"), Frida Kahlo i Tina Modotti, Poniżone monumenty
Sprzedaż pojedynczych biletów filmowych - od 8 lipca, godz. 12:00.
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 43
zółte: 19
czerwone: 61
jakoś ta retrospektywa mnie nie zachęca...
~ psubrat
byłem i widziałem. Wszystkim polecam!
~ arystobeles
Laura Mulvey – filmy krótkie
113’
napisy: polskie i angielskie
AMY!
Wielka Brytania 1980 / 30’
reżyseria: Laura Mulvey, Peter Wollen
scenariusz: Laura Mulvey, Peter Wollen
zdjęcia: Diane Tammes
montaż: Larry Sider
muzyka: Poly-Styrene oraz X-Ray Spex
obsada: Mary Maddox, głos Yvonne Rainer
producent: Patsy Nightingale
produkcja: Modelmark for South East Arts Association
wersja językowa: angielska
barwa: kolor i cz.-b.

„Szczęśliwym jest kraj, który nie potrzebuje bohaterów” – powiedział kiedyś Brecht. AMY!, ostatnia część luźnej trylogii Mulvey i Wollena (obok Pantasilei i Zagadek Sfinksa), przedstawia sposoby tworzenia bohaterek przez społeczności. Angielska pionierka lotnictwa, Amy Johnson zdobyła sławę w 1930 dzięki legendarnemu samotnemu lotowi z Brytanii do Australii. Film powstał na pięćdziesięciolecie lotu. Postać Johnson jest analizowana poprzez serię fikcyjnych obrazów, dźwięków i odczytywanie jej prywatnych listów. Typowa dla lat 8-tych. muzyka słynnej punkowej grupy Poly-Styrene and X-Ray Spex podkresla raczej  konceptualny niż historyczny wymiar filmu. Dwójka reżyserów zamierzała zrobić film „antybohaterski”, pokazujący walkę Johnson z rolą gwiazdy: „Chcieliśmy zbadać ideę i obraz bohaterki […], łącząc na ekranie fragmenty, które sugerują zarówno frustracje, z których rodzi się bohaterstwo i na które jest skazane, jak i formę euforii, jaką osiąga sama bohaterka […]”. W istocie nie jest to film o samej bohaterce, ale o idei tworzenia i wykorzystywania bohaterów przez media i społeczeństwo.  

Kamila Kuc


Bez tytułu (3 minutowy, spowolniony urywek słynnego filmu z Marylin Monroe „Mężczyźni wolą blondynki")
Untitled (reworked footage of Marilyn Monroe; taken from Gentlemen Prefer Blondes; 3 minutes)
Wielka Brytania 2000 / 3’
reżyseria: Laura Mulvey
zdjęcia: Harry J. Wild
montaż: Larry Sider
muzyka: Leigh Harline, Lionel Newman, Hal Schaefer, Herbert W. Spencer
wersja językowa: angielska
barwa: kolor

W swojej niedawno wydanej książce, Death 24x a Second, Mulvey uznaje wpływ technologii transmisji w warunkach domowych i ułatwienia przejścia od podglądactwa do fetyszystycznego odbioru. W auto-manipulowanym fragmencie z filmu Mężczyźni wolą blondynki (Gentlemen Prefer Blondes - 1953) Mulvey ożywia to przeniesienie władzy, przejście nieruchomej widowni z zaciemnionych sal do interaktywnych środowisk pod kontrolą telewizyjnego pilota. Za pomocą krótkich, zwolnionych i powtarzających się fragmentów słynnego filmu Hawksa, Mulvey wywołuje i powtarza sugestywne taneczne ruchy Monroe z występu na początku filmu (‘Two Little Girls from Little Rock’). Jest to jednocześnie celebracja i unieśmiertelnienie symbolicznego talentu tej aktorki i jej ekspresyjnych gestów; na pierwszy plan reżyserka wysuwa twarz Monroe, która jest jak maska i jej błyszczące ciało w przemontowanych, zwolnionych zdjęciach nawiązuje do kinowej fascynacji Hollywood znanej ze sztuki wideo Martina Arnolda (Alone. Life Wastes Andy Hardy, 1998) i Douglasa Gordona (24 Hour Psycho, 1993). Monroe tańcząca opóźnioną, powtarzającą się rewię, wydaje się uchwycona pomiędzy życiem na obrazie a śmiercią poza ekranem, złapana w powracającej chwili odwiecznej fascynacji obrazem.

Lara Thompson


Frida Kahlo i Tina Modotti
Frida Kahlo and Tina Modotti
Wielka Brytania 1982 / 30’
reżyseria: Laura Mulvey, Peter Wollen
scenariusz: Laura Mulvey, Peter Wollen
zdjęcia: Aurora Mosso
montaż: Larry Sider, Nina Danino (asystent)
producent: Rodney Wilson, Patsy Nightingale
produkcja: Modelmark for the Arts Council of Great Britain
wersja językowa: angielska
barwa: kolor i cz.-b.

Fresk Diego Rivery z 1929 r. przedstawiający portrety Fridy Kahlo i Tiny Modotti jest punktem wyjścia dokumentu o życiu i pracy tych dwóch niezwykłych artystek. Obie pracowały w Meksyku po Rewolucji, w okresie renesansu kultury meksykańskiej. Film dzieli się na siedem odrębnych części ukazujących różnice pomiędzy artystkami: „Każda z nich definiowała siebie inaczej wobec konieczności i wypadków historii i biografii, a także w stosunku do własnego ciała”. To, co łączy obrazy Kahlo i fotografie Modotti to przedstawienie kobiet i ich pozycji społecznej. Film zawiera rzadkie kolorowe zdjęcia Kahlo i Rivery w ich „błękitnym domu” w Coyoacan i zdjęcia Modotti grającej w hollywoodzkim filmie The Tiger’s Coat (reż. Roy Clements, 1920). Film Mulvey i Wollena to refleksja o wyborach kobiet, ukazana w komentarzu na początku i na końcu filmu, odczytany przez aktorkę Myriam Margoyles: „Dwie możliwości dla kobiet. To, co osobiste, tradycyjna sfera kobiecości, ich cierpienia i ich samoocena. A z drugiej strony to, co polityczne: odrzucenie domu i rodziny, aby stworzyć obrazy poświęcone zmianie społecznej”. 

Kamila Kuc 


Poniżone monumenty
Disgraced Monuments
Kanada, Wielka Brytania 1994 / 50’
reżyseria: Laura Mulvey, Mark Lewis
zdjęcia: Thomas H . Turnball
montaż: Tom Hayes
producent: Monumental Pictures for Channel Four
produkcja: Monumental Pictures
wersja językowa: angielska
barwa: kolor

 „Każdy przełom w naszym społeczeństwie rozpoczął swoją nową historię od walki ze starymi zabytkami”, twierdzi krytyk sztuki Natalya Davidova. Nakręcony po nieudanym przewrocie w Związku Radzieckim film Skompromitowane zabytki to owoc współpracy Mulvey z kanadyjskim fotografem Markiem Lewisem i próba odpowiedzi na pytanie „jak można opowiedzieć i przedstawić siedemdziesiąt lat radzieckiej historii w erze post-radzieckiej?” Archiwalne zdjęcia z lat 20., 30. i 40-tych łączą się ze współczesnymi wywiadami z artystami i krytykami, sugerując, że to niszczenie zabytków tworzy „reakcyjną nostalgię za światem sprzed epoki komunizmu”. Film przypomina esej Michaiła Jampolskiego „W cieniu zabytków. Notatki o ikonoklastach i czasie”: „Niszczenie i tworzenie można rozumieć […] jako dwie równoprawne procedury unieśmiertelniania… Historycznie rozwinęła się tradycja budowania nowych pomników dokładnie w miejscu starych, jakby w celu połączenia w jednym miejscu dwóch gestów upamiętnienia: wandalizmu i wzniesienia nowego idola”. Skompromitowane zabytki opowiadają o alienacji, jaka towarzyszy przejściu z jednego systemu politycznego do drugiego.

Kamila Kuc 

Moje NH
Strona archiwalna 10. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.enh.pl
Nawigator
Lipiec-sierpień 2010
PWŚCPSN
192021 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
OK
Indeks A-Z scena muzyczna
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2007-2010
festiwal@enh.pl
www.enh.pl
realizacja: Pracownia Pakamera