|
Szczechura: Animacja jako hobby
89’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Daniel Szczechura
Anima,
Chodźmy się przejść ,
Czarna burleska,
Deszcz,
Differenzen,
Dobranocka,
Elementarz,
Fatamorgana,
Fatamorgana 2,
Fotel,
Gorejące palce,
Grande valse brillante,
Henryk Tomaszewski,
Hobby,
Imagine,
Jeżyk we mgle,
Klatka po klatce – Daniel Szczechura mówi o technice animacji,
Kobiety pracujące,
Konflikty,
Koniec sezonu ,
Litera,
Maszyna,
Morderczy kiełek kontra giga kotek,
Opera ocalenia,
Perfidia,
Pierwszy, drugi, trzeci...,
Podróż,
Portret niewierny,
Problem,
Program,
Różowy pociąg,
Satiemania,
Sezon na kaczki,
Skarpetka,
Skok,
STS 58,
Śmierć i dziewczyna,
Tingiel Tangiel,
W murach,
Wizyta,
Wolność nogi,
Wykres,
XYZ...,
Zlewozmywak,
Żabcia
|
reżyseria:
|
|
Jerzy Armata |
|
scenariusz:
|
|
Jerzy Armata |
|
zdjęcia:
|
|
Henryk Kępa |
|
producent:
|
|
TVP Polonia |
|
produkcja:
|
|
TOProduction dla TVP Polonia |
|
źródło kopii:
|
|
Telewizja Polska |
|
wersja językowa:
|
|
polska |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Anima to autorski cykl Jerzego Armaty złożony z 36 odcinków, zrealizowany przez krakowską firmę TOProduction w latach 2000-2002 na zlecenie TVP Polonia, przedstawiający dorobek czołowych twórców polskiej animacji. Odcinek drugi poświęcono twórczości Daniela Szczechury.
Differenzen
Austria
1971
/ 8’
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
opracowanie plastycznie:
|
|
Daniel Szczechura |
|
opracowanie muzyczne:
|
|
Daniel Szczechura |
|
produkcja:
|
|
Filmproduktion Peter Puluj |
|
źródło kopii:
|
|
Filmoteka Narodowa |
|
wersja językowa:
|
|
bez dialogów |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Mężczyzna biegnie za motylem. Nagle zatrzymuje się jak wryty. Niemal zderza się z ogromnym butem stojącym na drodze. Gdy podnosi wzrok, okazuje się, że stoi przed nim olbrzym, a za olbrzymem...
Dobranocka
A Good Night Story
Polska
1997
/ 15’
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
zdjęcia:
|
|
Mariusz Roszak, Jan Wojciechowski |
|
montaż:
|
|
Anna Ewert |
|
muzyka:
|
|
Jerzy Satanowski |
|
animacja:
|
|
Leszek Galewicz, Izabela Poniatowska, Daniel Szczechura |
|
opracowanie plastycznie:
|
|
Stasys Eidrigevicius |
|
producent:
|
|
Jadwiga Wendorff |
|
produkcja:
|
|
Studio Filmowe Anima-Pol w Łodzi, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie, Telewizja Polska |
|
źródło kopii:
|
|
Telewizja Polska |
|
nagrody:
|
|
Poznań IFF for Children - Silver Poznań Goats Award, Children's Jury 'Marcinek' Special Mention for music, Kraków OFFK 1997 – Award for Music Score |
|
wersja językowa:
|
|
polska |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Pełna poetyckości i nostalgii impresja o poszukiwaniu szczęścia. Oparta na oryginalnym opracowaniu plastycznym Stasysa Eidrigeviciusa i nastrojowym wierszu Jana Wołka.
Fatamorgana
Mirage
Polska
1981
/ 8’
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
zdjęcia:
|
|
Andrzej Górski, Józef Piwkowski |
|
muzyka:
|
|
Zygmunt Konieczny |
|
opracowanie plastycznie:
|
|
Daniel Szczechura |
|
producent:
|
|
Ryszard Okuński |
|
produkcja:
|
|
SMFF Se-Ma-For w Łodzi |
|
nagrody:
|
|
ISFF Oberhausen 1982 – nagroda FICC / FICC Award |
|
wersja językowa:
|
|
bez dialogów |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Utrzymana w surrealistycznej poetyce opowieść o bloku mieszkalnym, który pewnego dnia ruszył z posad i niespodziewanie udał się w podróż, której kres przyniosło dopiero zanurzenie w jeziorze.
Fatamorgana 2
Mirage 2
Polska
1983
/ 10’
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
zdjęcia:
|
|
Zbigniew Kotecki, Andrzej Górski |
|
muzyka:
|
|
Zygmunt Konieczny |
|
animacja:
|
|
Jerzy Derdzikowski |
|
opracowanie plastycznie:
|
|
Daniel Szczechura |
|
producent:
|
|
Ryszard Okuński |
|
produkcja:
|
|
SMFF Se-Ma-For w Łodzi |
|
źródło kopii:
|
|
Filmoteka Narodowa |
|
wersja językowa:
|
|
bez dialogów |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Ciąg dalszy opowieści o wędrującym bloku mieszkalnym. Rankiem wynurza się z jeziora (jego mieszkańcy spędzają dzień na plaży), by o zmierzchu ponownie zanurzyć się w toń.
Gorejące palce
Burning Fingers
Polska
1975
/ 7’
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
zdjęcia:
|
|
Stanisław Kucner |
|
muzyka:
|
|
Krzysztof Knittel |
|
opracowanie muzyczne:
|
|
Daniel Szczechura |
|
produkcja:
|
|
SMFF Se-Ma-For w Łodzi |
|
źródło kopii:
|
|
Filmoteka Narodowa |
|
nagrody:
|
|
Kraków OFFK 1976 – Special Mention |
|
wersja językowa:
|
|
bez dialogów |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Pełna suspensu, utrzymana w konwencji horroru historia zemsty leśnego rozbójnika na domniemanych sprawcach śmierci jego przyjaciela.
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
zdjęcia:
|
|
Wacław Fedak |
|
animacja:
|
|
Ireneusz Czesny |
|
opracowanie muzyczne:
|
|
Eugeniusz Rudnik |
|
produkcja:
|
|
SMFF Se-Ma-For w Łodzi |
|
nagrody:
|
|
awards: Oberhausen IK 1968 – nagroda główna, wyróżnienie jury Uniwersytetów Ludowych / Grand Prix, special mention of the Folk Schools Association, Mamaia IFFA 1968 – Srebrny Pelikan, nagroda FIPRESCI / Silver Pelican, FIPRESCI Prize, Filadelfia IFF 1968 – wyróżnienie / special mention, Adelaide i Auckland IFF 1970 – wyróżnienie / special mention, Buenos Aires IFF 1970 – I nagroda / Grand Prize, Łódź PF SMFF „Se-Ma-For” 1970 – nagroda główna / Grand Prix |
|
wersja językowa:
|
|
bez dialogów |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Metaforyczna – ale zarazem wieloznaczna – opowieść o wolności i jej ograniczaniu. A także o kobiecej zaborczości. Kobiety wabią mężczyzn, a oni w swej naiwności dają się zamknąć w klatkach, co prawda nieraz złotych, ale jednak klatkach.
Podróż
The Voyage
Polska
1970
/ 6’
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
zdjęcia:
|
|
Wacław Fedak |
|
muzyka:
|
|
Eugeniusz Rudnik |
|
produkcja:
|
|
SMFF Se-Ma-For w Łodzi |
|
nagrody:
|
|
Kraków OFFK 1970 – Brązowy Lajkonik / Bronze Hobby-Horse Award |
|
wersja językowa:
|
|
polska |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Sylwetka mężczyzny w oknie pociągu. W tle miarowo przesuwają się słupy trakcji elektrycznej i stale ten sam krajobraz. Podróż. I powrót.
Skok
The Leap
Polska
1978
/ 5’
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
zdjęcia:
|
|
Andrzej Teodorczyk |
|
muzyka:
|
|
Robert Schumann |
|
opracowanie plastycznie:
|
|
Daniel Szczechura |
|
opracowanie muzyczne:
|
|
Adam Sławiński |
|
producent:
|
|
Ada Stronias |
|
produkcja:
|
|
SMFF Se-Ma-For w Łodzi |
|
źródło kopii:
|
|
Filmoteka Narodowa |
|
nagrody:
|
|
Barcelona IFF 1978 - Silver Medal Award |
|
wersja językowa:
|
|
bez dialogów |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Codzienne ranne rutynowe czynności: toaleta, ubieranie się, śniadanie, poranna lektura gazety, niczym nie zapowiadają niespodziewanego, tragicznego finału.
Wykres
The Graph
Polska
1966
/ 3’
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
zdjęcia:
|
|
Wacław Fedak |
|
opracowanie plastycznie:
|
|
Daniel Szczechura |
|
opracowanie muzyczne:
|
|
Mieczysław Janik |
|
produkcja:
|
|
SMFF Se-Ma-For w Łodzi |
|
nagrody:
|
|
Kraków OFFK 1966 – Brązowy Lajkonik / Bronze Hobby-Horse Award, Bergamo IFF 1966 – dyplom honorowy / Honorable Diploma |
|
wersja językowa:
|
|
bez dialogów |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Przejmująca opowieść o bezsilności w poszukiwaniu Absolutu. Człowiek ciągle dąży do czegoś nieuchwytnego. Wszak nie chodzi o to, by złapać króliczka – jak śpiewali Skaldowie – ale by gonić go.
|
reżyseria:
|
|
Daniel Szczechura |
|
scenariusz:
|
|
Daniel Szczechura |
|
zdjęcia:
|
|
Andrzej Teodorczyk |
|
montaż:
|
|
Henryka Sitek |
|
muzyka:
|
|
Krzesimir Dębski |
|
animacja:
|
|
Jerzy Derdzikowski |
|
opracowanie plastycznie:
|
|
Daniel Szczechura |
|
producent:
|
|
Andrzej Wawrzonowski |
|
produkcja:
|
|
SMFF Se-Ma-For w Łodzi |
|
źródło kopii:
|
|
Filmoteka Narodowa |
|
wersja językowa:
|
|
bez dialogów |
|
barwa:
|
|
cz.-b. |
|
|
Urzędnik podczas porannej lektury prasy nagle i niespodziewanie wraz z krzesłem unosi się i zaczyna szybować pośród chmur.
|
|
Moje NH
Strona archiwalna 10. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.enh.pl
|